19Okt

    Google PageRank

    „Google” ir izveidojusi lapu novērtēšanas sistēmu „PageRank”, kurš apraksta tīmekļa lapu nozīmīgumu. „Google” apgalvo, ka „PageRank” ir tās meklēšanas tehnoloģijas pamats.

    Publiski nav pieejams „PageRank” vērtēšanas algoritms, taču „Google” aprakstā teikts, ka „PageRank” ir lapu novērtējuma tehnoloģija, kas paļaujas uz tīmekļa vienreizējo demokrātiju, izmantojot tā milzīgo saišu struktūru kā rādītāju katras lapas vērtībai. Būtībā „Google” norādi no lapas A uz lapu B uzskata par lapas A balsi par lapu B. Taču „Google” ne tikai saskaita balsis un saites, bet arī izanalizē lapas, kurās atrodas norādes. To tīmekļa lapu balsis, kuras jau tagad ir ietekmīgas, tiek vērtētas augstāk, un tās palīdz arī citām lapām kļūt svarīgām. Svarīgas un augstas kvalitātes lapas saņem augstāku novērtējumu no „PageRank”, un to „Google” atceras ik reizi, kad izvada meklēšanas rezultātus.

    „Google PageRank” var apskatīt, ja Interneta pārlūkprogrammai ir pievienota „Google” rīkjosla ar ieslēgtu „PageRank” attēlojumu, kas tiek norādīts ikreiz, kad lietotājs apmeklē kādu lapu. Var arī izmantot kādu no tīmeklī atrodamajām „Page Rank Checker” lapām. „PageRank” parāda lapas vērtību, robežās no 0 līdz 10. Visvērtīgākās lapas tiek vērtētas ar 10 no 10, to skaitā ir www.google.com, www.w3.org, www.adobe.com un http://www.apple.com/quicktime/download.

    „PageRank” tiek pārrēķināts katru reizi, kad rāpulis indeksē lapu. Bieži tiek ievietota reklāma citās tīmekļa vietnēs, tādā veidā paceļot „”PageRank”, tomēr tas dod tikai īslaicīgu efektu, jo līdz ko reklāma tiks izņemta, nākamajā indeksācijas reizē „PageRank” atkal tiks pārrēķināts. „Google” vadlīnijas gan paredz, ka mākslīga „PageRank” uzlabošana nav pieļaujama, ja tiek ievietotas reklāmas, tad pēc „Google” domām, saitēm jāietver nofollow atribūti vai jābūt izveidotam robots.txt failam. …

    „PageRank” darbojas pēc logaritmiska principa, kur parasti bāze ir 10 vai 8. Piemēram, tiek pieņemts, kā bāze ir 10, lapai „PageRank” ir 2, tad tā ir 10 reizes vērtīgāka par lapu, kurai „PageRank” ir 1. Savukārt lapa, kurai „”PageRank” ir 3, būs 100 reizes vērtīgāka par lapu ar „PageRank” 1. Tātad katra nākamā „PageRank” vērtība ir 10 reizes vērtīgāka par iepriekšējo, tāpēc iegūt arvien augstāku „PageRank” paliek arvien grūtāk. Tāpat arī lapa ar „PageRank” 5 var to palielināt uz 6, ja uz to norāda 100 saites no lapām ar „PageRank” 4, 1000 saites no lapām ar „PageRank” 3, 10 000 saites no lapām ar „PageRank” 2, pieņemot, ka norādāmā lapa ir vienīgā saite katrā lapā.

    „PageRank” parāda tikai aptuveno lapas vērtību. Divām lapām ar vienādu „PageRank” patiesā vērtība var atšķirties par 15-25%.

    Rēķinot „PageRank” tiek ņemtas vērā arī tīmekļa vietnes iekšējās saites. Katrai iekšējai lapai ir savs „PageRank”.

    „Google Toolbar PageRank” netiek atjaunots īpaši bieži, tas notiek apmērām reizi trijos mēnešos. „Google Toolbar PageRank” ir vairāk kā vēsturisks nevis šā brīža lapas vērtības attēlojums. Lapa ar augstu „PageRank” var arī to pazaudēt, ja neievēro meklētājprogrammas vadlīnijas, un, ja tas noticis īsi pēc „Google Toolbar PageRank” atjaunošanas, tad reālo situāciju varēs redzēt tikai pēc aptuveni trim mēnešiem.

    Diemžēl „PageRank” algoritms vairāk palīdz vecākām tīmekļa vietnēm, jo diez vai būs daudz saišu uz kādu nesen izveidotu vietni. Ja ,piemēram, meklēšanas rezultātos jāsacenšas ar lapu, kurai „PageRank” ir 7 no 10 vai augstāks, tad tā skaitās ļoti liela konkurence.

    Vēl par sliktu „PageRank” runā tas, ka uz lapu var norādīt saites, kam nav nekāda sakara ar to, kas atrodas lapā, bet „PageRank” tas ietekmē.

    Kā jau tika minēts, „PageRank” ir tikai viens no faktoriem, kas nosaka, cik augstu lapa atrodas meklēšanas rezultātos. Vienīgais pakalpojums, kur „Google” kārto tīmekļa vietnes tikai pēc to „PageRank” ir „Google Katalogs”.

    Pieraksties Jaunumiem!

    Pieraksties Jaunumiem!